Gode råd til turen

Mange har en forestilling om, at det kræver særlig god fysisk form eller dyrt udstyr at vandre. Men det passer ikke. Vores vandrefestival passer til alle, så tilmeld dig den vandretur, som du mener passer til din fysiske form. Her er flere at vælge mellem, hvad gælder tid, længde og sværhedsgrad. Det kræver heller ikke det store forkromede udstyr. Fornuftigt fodtøj og påklædning tilpasset vejret rækker i de fleste tilfælde.

Vi har her samlet nogle gode råd inden start.

Sol og vind

Husk altid solcreme, hvis du går midt på dagen. En hat med halvbred skygge kan anbefales. Du slipper for sol direkte i øjnene, og den kan tage en del sol fra siden. Husk, en time i stærk sol uden beskyttelse er nok til at blive solskoldet – også i september.

En let vindjakke med hætte er god at have med, da du ofte vil komme til at færdes, hvor det blæser. Frem for en stor trøje er det bedre med mange lag, så kan du meget bedre justere din kropstemperatur.

Regn

Et regnslag kan anbefales, da det gør det muligt at komme af med varmen, når du vandrer. Er der tale om kraftigere regn i kombination med blæst, så er det nødvendigt at supplere med regnbukser. I stedet for gummistøvler kan bruges sko med Gore-Tex.

Nyere svedtransporterende, regntætte jakker kan også bruges. Skal du gå langt, så prøv først at teste dit regntøj en dag, det regner meget. Ikke alt kan holde, hvad der loves. En lille let paraply er heller ikke så tosset til at klare den værste regn.

Fodtøj

Du kan vælge vandrestøvler i mange forskellige udgaver. Mange foretrækker dog at vandre i solide udesko, evt. i kombination med vandresandaler. Det kan være godt at have mulighed for at skifte fodtøj undervejs, hvis der er tale om en længere vandretur. Fodtøj bør altid være gået til inden længere vandringer. Det kan være smart at medbringe et par ekstra sokker, da fugtige fødder er mere modtagelige for vabler, og det kan ødelægge din tur.

Tænk også over, at der kan være skovflåter i naturen. Bukseben med indsyede elastikker, der strammer let omkring anklerne, giver den absolut bedste påklædningsmæssige beskyttelse mod skovflåter – og dermed skovflåtbid.

Mad og drikke

Du får en sandwich, frugt og ½ liter vand udleveret inden start. Hvis du mener, du har behov for yderligere i løbet af turen, skal du selv tage det med. Energibar og kaffe/te kan være et godt tip til de længere ture, men vand slukker nu engang tørsten bedst.

Bær det, du skal have med, på ryggen.  Særligt på de længere ture er det vigtigt, at rygsækken sidder godt på ryggen og følger kroppens bevægelser.

Medbring gerne siddeunderlag til pauserne.